Apple
Mindig lehet egy-egy vállalatot szeretni vagy gyűlölni, lássuk ezúttal, miért nem szeretjük az Apple-t.
A Phone Arena cikk írójának célja, hogy ebben a gondolatkísérletben mindkét oldalát megvizsgáljuk a kérdésnek, és bár tisztában van vele, hogy az Apple az egyik legvitatottabb tech óriás, akár akármit is mond, biztos benne, hogy visszajelzésekben nem fog hiányt szenvedni.
Most azon aspektusokra fókuszál, amelyeket rendkívül problémásnak tart az Apple részéről. Kezdjük hát az elégedetlenségünk okával, amit sokan másokkal együtt, szintén kritizáltunk.
A töltő eltávolítása a dobozból
Az, hogy az Apple a profit maximalizálása érdekében kérdéses gyakorlatokat alkalmaz, nem újdonság. Teljesen érthető, hogy minden vállalkozás alapvető célja az, hogy profitot termeljen, de az Apple ezt a célt követi a leginkább agresszíven, és a vállalat sokak számára a vállalati kapzsiság megtestesítője lett.
Azon a tényen már senki sem lepődik meg, hogy az Apple 1000 dolláros telefont tett meg normálisnak, majd később a töltőt külön kellett megvásárolniuk a vásárlóknak. Ráadásul a fejhallgatót is eltávolították a dobozból. Mindezt környezetvédelmi szempontokkal igazolták. Azonban lehetnének jobb módok a szennyezés elleni küzdelemre, mint külön árulni az akkumulátortöltőt. Az öntelt hozzáállásuk még inkább problémás.
Emellett az Apple volt az, amely megteremtette a lehetőséget, hogy más cégek is kövessék ezt a káros példát, és most már teljesen normális, hogy például 780 ezer forintot költünk a Samsung Galaxy Z Fold 4-re, és nincs lehetőségünk közvetlenül tölteni a telefonunkat a dobozban kapott kiegészítőkből. Nem elfogadható, hogy egy ilyen trillió dolláros vállalat ezt a precedenst teremtse.
Árak és (hiányzó) belépő szintű opciók
Azonban a fejhallgató és a töltő eltávolítása a dobozból csak az egyik módja annak, hogy az Apple maximalizálja a profitját a felhasználói kárára. Egy másik nagy bosszúság az, ahogy a Cupertino-i cég megközelíti legnépszerűbb termékeinek, különösen az iPhone-nak az árazását.
Az átlagos iPhone-ár az utóbbi években folyamatosan emelkedett, és várhatóan 2023-ban ismét megugrik. Ráadásul ahelyett, hogy az Apple megpróbálná jobbá tenni az ultra-premium iPhone-jait a versenyben, úgy tűnik, hogy a fókusz egyre inkább arra irányul, hogy a különbséget növelje az utóbbi és a belépő szintű opciók között.
A cikk írónak valódi problémája van az Apple által elérhető funkciók korlátozásával a felhasználók számára annak érdekében, hogy nagyobb ösztönzést teremtsen újabb és újabb összegek elköltésére. 450 ezer forintos árcédula egy "belépő szintű" opcióhoz egy 60Hz-es kijelzővel és egy éves processzorral, ezt nem túl könnyű elfogadni.
A Lightning csatlakozó
Az egyik negatívum az Apple Lightning csatlakozója és az USB-C használatának hiánya. Ez néha szinte abszurd helyzetekhez vezet. Nem is olyan régen egy Touch Bar MacBook Pro-val és egy iPhone X-szel rendelkezett a cikk írója. Az előbbiben kizárólag USB-C csatlakozók voltak, míg az utóbbiban egy Lightning porttal ellátott USB-A kábel volt. A két készülék összekapcsolása, amelyeket mindössze egy év alatt vett meg, komoly problémákat okozott.
Sokan gyorsan megemlíthetik, hogy egyszerűen vásárolhattam volna egy átalakítót (amit meg is tettem), de ez nem a lényeg. Az átalakítók nem kellene, hogy szükséges részei legyenek egy jól működő ökoszisztémának. És amikor azt gondolnánk, hogy az Apple megtanulta a leckét, kiad egy iPad-et (2022), amely USB-C csatlakozóval rendelkezik, de csak az 1. generációs Apple Pencil-kompatibilis, amelyet Lightning porttal lehet tölteni. A megoldás - egy átalakító. Legalább ezúttal nem kérnek érte plusz pénzt.
Az iPad kínálat
Az Apple kiegészítőivel kapcsolatosan további problémái vannak, különösen az iPad ökoszisztémájával kapcsolatban. Mindannyian tudjuk, hogy milyen drágák az Apple tabletjei - és bizonyos mértékig ennek így kell lennie, tekintve milyen erőteljes az iPad Pro sorozat. Azonban annak ellenére, hogy az eszközökben lenyűgöző a hardver, a 2 az 1-ben fantáziájának megvalósítása nélkülözhetetlen kiegészítők nélkül lehetetlen.
Ez ismét azon stratégiához vezet, hogy a felhasználóknak nem csak egy vagyont kell költeniük a fő termékre, hanem egy jelentős felárat is a számos további tételre. Az Apple Pencil és a Magic Keyboard összesen akár az iPad árának felét is kitehetik. De még akkor is, ha úgy dönt, hogy ilyen horribilis összeget kifizet, van még egy nagy probléma.
Az Apple szándékosan korlátozza az iPadOS funkcionalitását, így inkább egy nagyobb méretű iPhone-nak, mint egy igazi 2 az 1-ben eszköznek tűnik. Az iPad egy Magic Keyboarddel és egy Apple Pencillel legfeljebb egy harmadik eszköz. Miért? Mert így az Apple megakadályozhatja, hogy az iPad alternatívává váljon a MacBook számára. Ezért vannak az iPad-ek egyszerűen csak játékszernek redukálva, annak ellenére, hogy nagyon lenyűgözőek.
Az 'új' funkciók marketingje
Az utolsó pont inkább a marketinggel, mint egy konkrét Apple termékkel kapcsolatos. Azt hiszem, a legtöbb tech felhasználó fájdalmasan ismeri a Cupertino cég hajlamát arra, hogy késve vezesse be a már régóta létező funkciókat a termékeibe. Példaként említhető az Always-On Display. Több mint fél évtizedbe telt az iPhone-on történő bevezetése, annak ellenére, hogy már régóta jelen van több Android készüléken.
Említettem már, hogy csak az iPhone 14 Pro és az iPhone 14 Pro Max rendelkeznek ezzel a forradalmi technológiával? Az még nagyobb probléma, hogy az Apple mindig az általánosan elfogadott funkciókat újként mutatja be. 2023-ban az Always-On Display nem innovatív. Emellett az sem szokatlan, hogy az Apple hasonló megközelítést alkalmaz a fokozatosan bevezetett funkciók esetében.
A Dinamikus Sziget nagyon jó példa erre. Hasznos? Igen. Forradalmi és az abszurd mennyiségű promóciós anyag, amit neki szentelnek, megérdemli? Egyáltalán nem. Ez egy nagy kivágás, amely egy szűk célra szolgál - itt van, hogyan akarja az Apple, hogy működjön a Dinamikus Sziget. Valójában egyébként megszerettem a Dinamikus Szigetet. Azonban ez nem jelenti azt, hogy felmenthetem az Apple-t azért, hogy az égbekiáltó dicséretekkel illesse azt, mint a kenyér szeletelése óta a legjobb újítást.
Következtetések
Kétségtelen, hogy még sokáig folytathatnám ezt a panaszkodást. Nem lehet a világ legnagyobb technológiai vállalatává válni anélkül, hogy ne generálnánk némi vitát. Ez természetesen azt jelenti, hogy az Apple sokkal több dologban is bűnös, mint amit ebben a cikkben felvázoltunk. Mégis, ahogy az előző cikkemben is említettem, az Apple sok mindent jól csinál. A felsorolt problémák pedig nem tudják és nem is szabad, hogy érvénytelenítsék az utóbbiakat.