A PC-k és konzolok közötti határvonal újabb vitát váltott ki az Apple és az UTM alkalmazás kapcsán.
"**Helló, én egy Mac vagyok**" - mondja Justin Long. "**Én pedig PC vagyok**" - válaszol John Hodgman. Az Apple híres reklámjának mindenki által ismert szlogenje azonban most új értelmet nyer. A közelmúlt eseményei rámutatnak arra, hogy a "PC nem konzol", és ez most az UTM SE alkalmazás kapcsán válik különösen fontossá.
Az UTM egy virtuális gépeket futtató alkalmazás, amely lehetővé teszi, hogy iOS-en Windows, Linux és más operációs rendszerek fussanak, emulálva x86-64, ARM64 és RISC-V processzorokat. A Just-In-Time (JIT) fordítást is támogatja, amit az Apple különösen nem kedvel. Ennek eredményeként az UTM csapata beadta az UTM SE verzióját – egy "lassú kiadást" JIT nélkül, hogy megfeleljen az Apple szigorú előírásainak.
Az Apple nemrégiben kezdte engedélyezni az emulátorok használatát az App Store-ban, miután több mint egy évtizeden keresztül blokkolta az ilyen szoftvereket. Azonban csak a retro konzolokhoz engedélyezi ezeket az alkalmazásokat, és a PC-k világában az Apple továbbra is keményen tartja magát: a PC nem konzol, még a rengeteg régi DOS és Windows játék ellenére sem.
Az UTM csapata egy tweetben jelentette be, hogy az SE verzió "alulmúlja az élményt, és nem éri meg küzdeni érte" – az alkalmazás JIT nélkül lassú és nem nyújt megfelelő felhasználói élményt. Így, hacsak az Apple meg nem változtatja álláspontját, az UTM SE számára ez az út vége. Az Apple ugyanis nem csak a saját alkalmazásboltjából tilthatja ki az alkalmazást, hanem megtagadhatja a harmadik fél alkalmazásboltjain keresztül történő terjesztését is.
Az UTM működése jelenleg a sideloading és jailbreak módszereken alapul. A sideloading iOS 11-13 esetében lehetséges, amihez 99 dolláros éves fejlesztői fiókra van szükség, míg az iOS 14 esetében a jailbreak elengedhetetlen. Az SE verzió célja az volt, hogy egy könnyen telepíthető opciót biztosítson a felhasználóknak, de ez a remény egyelőre szertefoszlott.
Eközben az Európai Bizottság már vizsgálja az Apple felülvizsgált alkalmazásbolt szabályait, és azt, hogy azok megfelelnek-e a digitális piacokról szóló törvénynek. Ez a vizsgálat újabb ráncfelvarrást jelenthet az eljárásban, és talán változásokat hozhat az Apple politikájában.
Az UTM és az Apple közötti küzdelem egy érdekes és fontos kérdést vet fel: hol húzódik a határ a számítógépek és a konzolok között? Az Apple álláspontja szerint a PC nem konzol, de a felhasználók és fejlesztők igényei talán előbb-utóbb új irányba terelhetik a szabályozást. Egy biztos: az Apple és az UTM közötti párharc még messze nem ért véget.