A járványhelyzet miatt a mindennapi ügyintézés hagyományos formái helyett sokan kényszerülnek más megoldásokat keresni.
Ahhoz, hogy a felhasználók a karantén alatt is hozzáférjenek az alapvető szolgáltatásokhoz és biztonságosan végezhessenek el otthoni feladatokat, egyre több online felület és okos megoldás áll rendelkezésre. Az alábbi lehetőségekkel mindenki könnyebben betarthatja a kijárási korlátozást és közösen legyőzhető a járvány.
Kommunikáció
A személyes érintkezés, de még a postai levélfeladás is kockázatos lehet a jelenlegi helyzetben. Az ügyintézést megkönnyítheti a Magyar Posta mobilalkalmazása, amelyen előzetes időpont egyeztethető és követhetők a küldemények. Még ezekkel együtt is érdemes lehet a korlátozások miatt online csatornákra váltani. A Microsoft Outlook vagy a Google Gmail megoldásaival gyorsan és hatékonyan megoldható a személyes vagy hivatalos kommunikáció, akár okostelefonon is.
A segítségre szoruló idősek a helyi önkormányzatoktól kérhetnek segítséget a település weboldalán vagy telefonos Infó vonalon keresztül. A szociális ellátó és az önkéntesek ilyen formában segítenek a bevásárlásban vagy a gyógyszerek kiváltásában. A közösségi média is összefogásra buzdít, a legnagyobb oldalon hamarosan szervezett keretek között segíthetnek az egymáshoz közel élő felhasználók. A közösségi segítségnyújtást támogatja több hazai szervezet kezdeményezése is, amelyeken keresztül az idősebbek megtalálhatják a segítségre nyitott fiatal szomszédokat és együtt küzdhetnek a járvány terjedése ellen.
A személyes kapcsolatok a bezártság miatt még fontosabbak, mint általában, a háztartásban található okoseszközökkel pedig a felhasználók ilyenkor is közel maradhatnak szeretteikhez, akár népszerű chatprogramokon vagy videókonferencia alkalmazásokon keresztül, mint például a Google Duo. Az idősek számára az okostelefonokon beállítható nagyobb szövegméret és hagyományos kezelőfelület az egyszerűbb használathoz, illetve a legfontosabb alkalmazásokat kiemelő Egyszerű üzemmód is.
Bevásárlás
Az üzletek megváltozott nyitvatartása vagy bezárása mindenkit kihívások elé állít, nem csak a ritkábban vásárolt termékek, például bútorok vagy műszaki cikkek, de az élelmiszer beszerzése is jóval bonyolultabbá válhat. Szerencsére a nagyobb áruházláncok online rendelés esetén házhoz szállítják az bevásárlást. Az internetes boltokban ugyanúgy találhatók élelmiszerek, szépségápolási termékek és a házi kedvencek ellátása is megoldható ilyen formában. Az alapvető szükségletek mellett a nagy nyeremények esélyéről sem kell lemondaniuk az otthon maradóknak, az Okoslottó alkalmazással kényelmesen megjátszhatják a szerencseszámaikat.
A korlátozások miatt a különböző üzletek is segítik a veszélyeztetett lakosokat. Van olyan online bolt is, ahol az idősebbek akár telefonon is leadhatják a megrendelésüket, a termékeket pedig a szolgáltató ingyenesen kiszállítja a fővárosban. Akik akár több háztartásért is felelnek, a bevásárlólistákat külön alkalmazásban kezelhetik, így biztosan nem marad ki semmi.
Az alapanyagok megvásárlása mellett a napi étkezéshez igénybe vehetők a kiszállítással foglalkozó szolgáltatók is. A futárszolgálatoknál kérhető érintésmentes kiszállítás, az online elérhető éttermek listája pedig a korlátozások miatt egyre nő, akár a kedvenc belvárosi bisztró vagy burgerező is házhoz jön. Azok, akik nem költenének a rendelésre, a YouTube kínálatában könnyedén találhatnak a saját tudásukhoz illő főzővideókat és recepteket. A videómegosztón, az online térben a felhasználók együtt tehetnek a járvány ellen azzal, hogy otthon maradnak.
Szolgáltatások
A csekkbefizetés és ügyintézés is nehézséget jelent a kijárási korlátozások miatt, azonban a legtöbb közműszolgáltatónál is van már lehetőség online befizetésre és az áram, gáz- vagy vezetékesvíz-szolgáltatással kapcsolatos ügyek intézésére, akár a mérőórák állását is beküldhetik a felhasználók a weboldalon keresztül vagy e-mailben. Az egyes díjtételek online összegyűjthetők a Díjnet szolgáltatásában és minden hónapban befizethetők az iCsekk mobilalkalmazásán keresztül.
Hasonlóan rugalmas a banki ügyintézés. A banki tranzakcióknak ma már átlagosan csak 10 százaléka történik a bankfiókokban, a netbank alkalmazások és szolgáltatások köre pedig folyamatosan bővült az elmúlt években. Az utalás és egyenleg lekérdezés mellett számos tranzakció elvégezhető online, lehetőség van például a megtakarítások kezelésére és akár befektetési tanácsokhoz is juthatnak az ügyfelek.
A digitális eszközökkel, mobiltelefonokkal és laptopokkal a hétköznapi feladatok nagy része elintézhető, így az okos megoldások használatával a felhasználók közösen tehetnek a járvány ellen. Nagyon sokan használják az okoseszközeiket az otthoni elszigeteltség enyhítésére, így ezek karbantartása is fontos kérdés. Az olyan problémákra, amelyeket a felhasználók nem tudnak maguk orvosolni, az ügyfélszolgálatok és szakszervizek jelentik a megoldást.
A Samsung készülékekhez a felhasználók igénybe vehetik a Távoli Segítségnyújtás szolgáltatást, amelyen keresztül a vállalat szakemberei segítenek a mobileszközök vagy Smart TV-k beállításában. Az ingyenes Smart Tutor alkalmazás letöltése után a felhasználók online kaphatnak személyre szabott segítséget az eszközük kijelzőjén.
A Samsung emellett március 25-től kibővítette ügyfélszolgálatát így az eszközök tulajdonosai az otthonuk kényelméből kérhetik a meghibásodott mobileszköz biztonságos elszállítását és szervizelését. A Samsung Ügyfélszolgálata és online szolgáltatásai az alábbi weboldalon és a 06 80 726 7864 telefonszámon érhetők el.