A valódi vezeték nélküli (TWS) fülhallgatók 2022-ben borzasztóan rossz aránnyal fejezték be az évet.
Nem nagy titok, hogy 2022 rossz év volt a fogyasztói kiadások szempontjából az elektronikai ipar szinte minden kategóriájában, az okostelefonoktól kezdve a táblagépeken át az okosórákig. Valahogy a valódi vezeték nélküli fülhallgatóknak sikerült dacolniuk ezzel a csökkenő tendenciával a tavalyi év nagy részében, bár a piac teljesen összeomlott a negyedik negyedévben.
A Canalys által összegyűjtött és közzétett legfrissebb globális adatok szerint a TWS (true wireless stereo) szállítások világszerte 79,5 millió darabot tettek ki a 2022 október-decemberi időszakban, ami első pillantásra bizonyára nem tűnik túl alacsony számnak.
De 2021 utolsó három hónapjához képest, amikor közel 104 millió pár valódi vezeték nélküli fülhallgatót adtak el világszerte, ez egy rendkívül gyenge eredmény, amely masszív, 23 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest.
A 2022-es év egészében a piacnak sikerült mindössze 2 százalékosra csökkentenie a zsugorodást, bár ha a negyedik negyedévi tendencia folytatódna 2023-ban is, akkor ez a csökkenés az év végére egészen új magasságokba “emelkedhetne”.
(Majdnem) mindenkinek rossz volt a negyedik negyedév
Ha kíváncsi, hogy pontosan mi romlott el a TWS termékeknél 2022 utolsó 90 napja alatt, a válasz alapvetően... minden. Az Apple, a Samsung, a Xiaomi és a boAt eladási számai mind nagyot estek, ahogy a "makrogazdasági körülmények" egyre nehezebbé váltak, és ugyanez igaz az első öt helyezett alatti "egyéb" gyártókra is.
Az említett első öt vállalat közül egyedül az Oppo (beleértve a OnePlus-t is) volt az egyetlen, amelynek a negyedik negyedéves számai emelkedtek, bár ez a 11 százalékos globális keresletnövekedés végül nem volt elég ahhoz, hogy a márka az egész évet tekintve is az első ötbe kerüljön.
Az Apple (beleértve a Beats-et is) nem meglepő módon mind az utolsó negyedévben, mind az év egészében uralta a listákat, ismét könnyedén megelőzve a fő rivális Samsungot. A cupertinóiak saját szállítási eredményei azonban jelentősen alacsonyabbak voltak ebben az ünnepi szezonban az előző ünnepi szezonhoz képest, és ez nagyrészt a harmadik generációs AirPods "gyengébb piaci teljesítményének" volt köszönhető.
A nem-Pro AirPods 3 még 2021 negyedik negyedévében lendületesen indult, ám nem sikerült azonban megtartani a tömeges vonzerejét, miután az AirPods Pro 2 belépett a színre a legmodernebb aktív zajszűréssel és egyéb szuperprémium funkciókkal.
Valószínűleg az sem segített, hogy a nem zajszűrős harmadik generációs AirPods nagyon szerény árengedményt kapott az ünnepi szezon során, míg a második generációs Pro a 250 dolláros listaárról meglepően gyorsan 200 dollárra esett vissza a kereskedelmi debütálásuk után.
Mi várható?
Végső soron, vitathatatlanul nem rossz az Apple-nek, hogy a drágább fülhallgatói sokkal jobban teljesítenek, mint egy olcsóbb modell, amely feltehetően kisebb haszonkulccsal rendelkezik. Persze a techóriás valószínűleg szeretne visszatérni a bővülő eladási volumenek világába is, de egyelőre "be kell érnie" azzal, hogy a negyedik negyedévben 35,8 százalékos szeletet kapott a tortából, és 31,8 százalékos teljes piaci részesedéssel rendelkezik a tavalyi év egészét tekintve.