Szeretni fogjuk vagy utálni az eSIM-et?

2022.12.07| Deloitte
Címkék:

eSIM


Akár egyetlen kattintással lehet majd szolgáltatót váltani; két év múlva már eSIM-et találhatunk az okostelefonok húsz százalékában.

2022. márciusa óta már mindhárom hazai szolgáltató lakossági kínálatában elérhető a virtuális SIM kártya. Az eSIM előnyei között a szolgáltatók kiemelik a kisebb környezetterhelést a kevesebb keletkező műanyaghulladék miatt, a kényelmesebb mobilhasználatot és a kisebb eszközök - mint az okosórák - számára is biztosítható közvetlen mobilnet hozzáférést. Az eSIM bevezetést ünneplő sajtóközlemények azonban meglepő módon nem hangoztatják a technológia egy másik jelentős erősségét, az egyszerű szolgáltatóváltás lehetőségét.

„Egy eSIM-et használó ügyfél számára az új mobilszolgáltató választása kis túlzással egy kattintással megvalósítható lehet, hosszú távon pedig kérdéses, hogy szükség lesz-e egyáltalán a fizikai ügyfélszolgálat felkeresésére a folyamat során.” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

Az eSIM-et használó ügyfelek aránya jelenleg még alacsony, azonban a folyamatos készülékcserékkel egyre több felhasználó számára lesz elérhető a technológia. Kérdés, hogy ez meg fog-e jelenni és mikor, a szolgáltatók oldalán is megnövekedő ügyfélmozgási adatokban? Az Egyesült Királyságban 2024-re 20%-ra becsülték az eSIM funkcióval rendelkező okostelefonok arányát.

Szeretni fogjuk vagy utálni az eSIM-et?

A nagy tech cégek, főként az Apple és a Google komoly szereppel bírnak a mobil ökoszisztéma szolgáltatásban (eszközök, operációs rendszerek és online szolgáltatások biztosítása), emellett erős közvetlen kiskereskedelmi szintű ügyfélkapcsolattal is rendelkeznek. Ezt kihasználva tudnák piaci szerepüket tovább erősíteni mobil előfizetések közvetlen kiskereskedelmi értékesítésével, ahogy erre az Ofcom februári tanulmánya is rámutatott.

A mobil szolgáltatások kiskereskedelmébe való belépés több módon is elképzelhető az Ofcom szerint: kínálhatnak közvetlenül mobil szolgáltatásokat a saját márkájuk alatt, virtuális szolgáltatóként (MVNO), illetve operációs rendszerük szolgálhat kiskereskedelmi platformként a szolgáltatóváltáshoz, ahol az okostelefon tulajdonosa egy gombnyomással kiválaszthatná a szolgáltatóját is.

Működő példa már van: a Google az USA-ban lépett piacra virtuális szolgáltatóként a Google Fi előfizetési szolgáltatással, amellyel az eSIM képes készülékek tulajdonosai a technológiában rejlő előnyöket kihasználva mindig a legjobb lefedettséggel bíró szolgáltató hálózatára tudnak csatlakozni, kvázi belföldi roamingot megvalósítva. Innen már csak egy lépés az okostelefonok menürendszerén keresztüli szolgáltatóváltás.

„Nem nehéz elképzelni, hogy a böngészők alapbeállítást kérő felugró ablak mintájára egyszer csak olyan üzenetet látunk okostelefonunk menüjében, amely szerint telefonálási és internetezési szokásainkat figyelembe véve, havonta bizonyos összeget meg tudnánk takarítani egy másik szolgáltató csomagjára váltva.” – tette hozzá Bakos Márton, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior specialistája.

A szakértő szerint, ha tovább is mennek a nagy tech cégek ezen az úton, a magyar piac várhatóan nem lenne az elsők között, ahol ezt a szolgáltatást bevezetik. Néhány piaci sajátosság miatt ugyanis hazánkban nehezebben elképzelhető az egykattintásos szolgáltatóváltás: ezen ellen dolgozik például a csomagolt vezetékes és mobil szolgáltatások magas aránya és nehezebb kiválthatóságuk is. Meglepő módon más országokban ez nem annyira magától értetődő, az Egyesült Királyságban például még csak most kezdenek jobban elterjedni a konvergens szolgáltatási ajánlatok.

 

 Kattintson ide a Telefonguru legfrissebb híreiért!

A cikkhez kapcsolódó linkek:


    Új és Használt GSM kiemelt ajánlatok


    A Samsung bemutatta a Good Lock új „Home Up” modulját, ami teljesen átalakítja a kezdőképernyőt

    A Samsung bemutatta a Good Lock új „Home Up” modulját, ami teljesen átalakítja a kezdőképernyőt

    2025.04.10
    | GSM Arena
    A kezdőképernyők ikonos és widgetes rácselrendezése már régóta szabvány – még az okostelefonok korszaka előtt is létezett. Ez azonban merev, kissé unalmas, és eléggé korlátozza a felhasználó mozgásterét a testreszabásban.
    Samsung Galaxy márciusi frissítés: ezek a készülékek kapják meg

    Samsung Galaxy márciusi frissítés: ezek a készülékek kapják meg

    2025.03.25
    | 9to5Google
    Samsung, Galaxy, One UI 7, Android, biztonsági frissítés, Galaxy S25, Galaxy Z Fold, Galaxy A széria
    Elképesztő mennyiségű újítás - Ez a One UI 7 hivatalos changelog a Galaxy S24 szériához

    Elképesztő mennyiségű újítás - Ez a One UI 7 hivatalos changelog a Galaxy S24 szériához

    2025.04.09
    | SamMobile
    A One UI 7 globális bevezetése végül április 7-én kezdődött. Nem meglepő módon a Galaxy S24, Galaxy S24+ és Galaxy S24 Ultra az elsők között volt, amelyek megkapták a várva várt frissítést.
    Íme 17 ok, amiért érdemes lehet várni az iPhone 17-re

    Íme 17 ok, amiért érdemes lehet várni az iPhone 17-re

    2025.04.22
    | MacRumors
    Valamint arra is, hogy miért lehet a 2025-ös Apple telefongeneráció különösen izgalmas.