
Apple
,Apple Watch
,karbonsemleges
,per
,fenntarthatóság
,szén-dioxid-kompenzáció
,környezetvédelem
,technológia
,fogyasztói jogok
,zöld marketing
Az Apple-t beperelték, mert vásárlók szerint félrevezetőek lehetnek az Apple Watch karbonsemlegességi állításai.
Az Apple hosszú távú célja, hogy 2030-ra minden terméke szén-dioxid-semleges legyen. A vállalat évek óta hangoztatja környezetvédelmi törekvéseit, ám most egy bírósági ügy árnyékolja be ezeket az ambiciózus terveket. Egy csoport vásárló beperelte az Apple-t, azt állítva, hogy az Apple Watch Series 9, SE és Ultra 2 nem is olyan karbonsemleges, mint azt a cég állítja.
Vásárlói panasz: félrevezető marketing?
A peres eljárást indító vásárlók szerint az Apple félrevezető módon tüntette fel az órákat környezetbarát termékként, és ha tudtak volna a valódi helyzetről, nem vásárolták volna meg azokat, vagy kevesebb pénzt adtak volna értük. A panasz szerint az Apple szén-dioxid-kompenzációs projektjei nem biztosítanak valódi kibocsátás-csökkentést, így az órák karbonsemleges státusza kétséges.
Kétes kompenzációs projektek
A perben külön kiemeltek két projektet, amelyeket az Apple a karbonsemlegességi céljainak alátámasztására használt:
Chyulu Hills (Kenya)
Guinan projekt (Kína)
A felperesek azzal érvelnek, hogy ezek a projektek az Apple részvétele nélkül is megvalósultak volna, így nem lehet őket valódi szén-dioxid-csökkentő megoldásként értelmezni. Ha pedig a karbonsemlegességi állítások ezekre a kétes projektekre épülnek, az Apple állításai is megtévesztők lehetnek.
Mi vár az Apple-re?
A fogyasztók nemcsak kártérítést követelnek az Apple-től, hanem azt is, hogy a vállalat a jövőben ne használhassa a „karbonsemleges” kifejezést az órái és egyéb termékei marketingjében. Ez komoly csapás lehet az Apple zöld stratégiájára, hiszen a cég nemrég dobta piacra első karbonsemleges Mac modelljét, az M4 Mac Minit, és az új Apple Watch Series 10 esetében is folytatta a környezetbarát kommunikációt.
A nagy kérdés: mennyire zöld az Apple?
Ez az ügy ismét ráirányítja a figyelmet a technológiai óriások fenntarthatósági állításaira. Sok vállalat alkalmaz szén-dioxid-kompenzációs mechanizmusokat, de egyre többen bírálják ezeket, mondván, hogy inkább marketingfogások, mint valós megoldások. Az Apple számára ez a per akár precedensértékű is lehet, és kiderülhet, hogy a vállalat valóban a fenntarthatóság élharcosa, vagy csupán ügyesen használja a „zöld” kommunikációt.
A cikkhez kapcsolódó linkek: