A Telenor Okostelefon Akadémiáján a téma szakértői osztották meg tudásukat.
Böngésszen tovább legfrissebb híreink között!
Szakértők szerint a leggyakrabban használt okos megoldásokban, például a navigációban ma még egy olcsó okostelefon is sokkal többet segít a sofőrnek, mint az autók beépített fedélzeti rendszere. Kilenc-tíz éven belül megváltozik a helyzet, az elektromos hajtású járművek felveszik a versenyt a robbanómotorosokkal, viszont a sofőr nélküli vezetésben és a hozzá kapcsolódó „okos” ökoszisztémában is elhagyhatatlan eszközünk marad az okostelefon.
Ma a fedélzeti computeres autók egyik leghasznosabb beltéri extrája a beépített Bluetooth, amellyel okostelefonunk hangját egyszerűen továbbíthatjuk az autó-hifinek. Minden más feladatra jobb, ha nem az autó beépített rendszereit, hanem bármilyen olcsó okostelefont használunk. autó-hifinek – indította gondolatmenetét Winkler Róbert szakújságíró a Telenor Okostelefon Akadémián, ahol ezúttal az okosautózás jelene és a jövője volt a téma. Bár munkája során rengeteg járművet kipróbált már, Winkler még sosem volt elégedett a beépített rendszerek használhatóságával vagy tudásával. Ennek az az oka, hogy egy tipikus autó fejlesztésén átlagosan hat évig dolgoznak a gyártók, ennyi idő alatt pedig már egy-egy gyártó készülékéből hat generáció jelenik meg, új szoftverekkel, más csatlakozókkal és új szabványokat támogatva, nem beszélve az eszköztől független alkalmazásfejlesztők újdonságairól.
A már szoftverben is erős gépjárművek egyike a Tesla Model S: középkonzolján hatalmas érintőképernyőn vezérelhetjük az autó működését. Elon Musk vállalatának járműve folyamatos mobilinternetes kapcsolatot használ, amelyen keresztül ugyanúgy szoftverfrissítéseket küldenek ki az autóra, ahogy az egy okostelefonra érkezik az alkalmazások kapcsán – derült ki Kovács Attila, az elektromos autó tulajdonosának előadásából. Egyes reggeleken az autó jelzi, hogy a szoftverfrissítéseken keresztül új funkcióval bővült az autó tudása, például ilyen utólagos újdonság volt a Tesla önjáró funkciója és a parkolóasszisztens is. Bár tulajdonosa ezt még nem merte élesben tesztelni, az autópályán gyakran használja a szintén frissítésként érkezett követőfunkciót, amellyel a jármű előzetesen megadott követési távolságot tud tartani.
Állandó mobilinternet kapcsolatban él a BMW minden i-szériás, elektromos és akár otthon is feltölthető hibridautója – derült ki Mala Ferenc, a cég menedzserének előadásából az Okostelefon Akadémián. Ezen keresztül akár távdiagnosztikát is képesek végezni a szervizesek, míg például a concierge-szolgáltatás ügyfélszolgálatán segítenek szállást vagy parkolóhelyet találni egy idegen városban kóválygó sofőrnek. A BMW Connected Drive megoldása számos funkciót kínál, például baleset esetén automatikusan elküldi az autó tartózkodási helyét a 112-es vészhelyzeti hívószámra.
A BMW i-sorozat autói esetén fontos volt jármű könnyű kivitele, hogy ellensúlyozzák a beépített akkumulátorok többlettömegét, ezért a járművek váza alumíniumból, utascellája pedig karbonból készül. Az elektromos hajtású BMW i3-as hatótávja egyébként 160 kilométer körüli, míg a plug-in hibrid i8-as modellel kizárólag elektromos hajtással 37 kilométeres távot lehet megtenni. Az utóbbi sportautót viszont nem erre találták ki, elektromos hajtása inkább rásegítésként szolgál, így hibrid üzemmódban száz kilométeren alig fogyaszt többet 2 liter benzinnél.
A Knight Rider legendás KITT-jének magyar közutakon is használható változata nem ilyen takarékos, nagyjából 11 litert fogyaszt százon, pedig az autó alapjául szolgáló Pontiac Trans-Am fejlettebb, már központi befecskendezéses változatával van felszerelve – derült ki Varga Zsolt előadásából, aki saját kezűleg építette meg David Hasselhoff sorozatbeli csodaautójának élethű replikáját, amelyet azóta is folyamatosan tökéletesít.
Bár az Egyesült Államokban teljes iparág épül a KITT-replikák gyártására, Magyarországon kevesen foglalkoznak ezzel, Varga Zsoltnak négy és fél év munkájával, saját kezűleg kellett átalakítania az eredetileg piros színű Trans-Amet a fényes fekete, kultikus autóvá az elektronika összeállításától kezdve egészen a kárpitozásig.
Nem csak a műszerfal villogó fényei, és a belső tér olyan mint az eredeti, a kocsi Bluetoothon keresztül még beszéltethető is – a nemrég elhunyt Versényi László jól ismert hangján szólal meg a Knight Riderből ismert mondatokkal. KITT-et a valódi életben nem könnyű működőképes állapotban tartani: például a sorozatban látható, nyolcvanas évekbeli csúcstechnológiához való hűség érdekében nem lehet kisfogyasztású ledeket alkalmazni benne, csak az autó orrában lévő futófény izzói 500 watt áramot fogyasztanak – nem véletlen, hogy három darab akkumulátor is van a kocsiban.