Néhány hete az Apple bejelentette azokat a szabályokat, amelyeket a fejlesztőknek be kell tartaniuk ahhoz, hogy alkalmazásaikat harmadik féltől származó alkalmazásboltokon, sőt egyszerű webes letöltéseken keresztül is elérhetővé tegyék.
További friss mobiltelefonos hírek! Kattintson ide!
Ezek a szabályok azonban nagyon szigorúak – és az Európai Bizottság úgy véli, hogy nem felelnek meg a DMA-nak. A Bizottság „vizsgálati lépéseket indított az Apple alternatív alkalmazásboltok új díjrendszerével kapcsolatban”. A Bizottság ezt írja: „Az Apple új díjstruktúrája, valamint az alternatív alkalmazásboltokra és az alkalmazások webről történő terjesztésére vonatkozó egyéb feltételek (oldalbetöltés) meghiúsíthatják a DMA 6. cikkének (4) bekezdése szerinti kötelezettségeinek célját.”
A díjstruktúra az Apple által javasolt „Core Technology Fee”-re vonatkozik, amely 0,50 eurót számít fel a fejlesztőknek minden első éves telepítés után évente olyan alkalmazások esetében, amelyeket több mint 1 millióan töltöttek le harmadik féltől származó alkalmazásboltokból (ez magában foglalja a frissítések letöltését is).
Nyilvánvalóan ez gyilkos lehet a kis fejlesztők számára, akik azt tapasztalják, hogy alkalmazásuk népszerűsége robbanásszerűen megnőtt – ahelyett, hogy ünnepelnének, azon aggódnának, hogyan fizessék ki az Apple díját. És előfordulhat, hogy egy régi alkalmazást frissítés nélkül kell hagyniuk, mivel az új díjakat von maga után.
A havi Core Technology díj kiszámítása
Nem az Apple az egyetlen úgynevezett „kapuőr”, aki szemben áll a Bizottsággal, és általában az „önpreferencia” a probléma. Az Alphabet például vizsgálat alatt áll amiatt, hogy szolgáltatásait a keresési eredmények között népszerűsíti (azaz a Google Shopping, a Google Flights, a Google Hotels stb. rangsorolását) más cégek versenytárs szolgáltatásai fölé. Ezenkívül az Alphabet „irányítási szabályai” akadályozhatják a fejlesztőket abban, hogy a felhasználókat a vállalat alkalmazásboltján kívüli ajánlatokhoz ingyenesen küldjék el.
Az Amazont az önpreferenciával is vádolják – vajon az Amazon a saját márkás termékeit a versenytársak alternatívái fölé helyezi? A Bizottság vizsgálja ezt.
A Meta új „fizessen vagy így járt” modellje sem kerülte el a kritikát. Tavaly a Meta bevezette a fizetős, hirdetésmentes szinteket a Facebookon és az Instagramon. „Az Bizottság aggódik amiatt, hogy a Meta új modellje által kiszabott bináris választás esetleg nem biztosít valós alternatívát, ha a felhasználók nem járulnak hozzá, ezáltal nem éri el azt a célt, hogy megakadályozzák a személyes adatok felhalmozódását.”
Az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft azok a hat kapukőr vállalatok, amelyeket 2023 szeptemberében jelöltek ki, és teljes mértékben meg kellett felelniük az DMA követelményeinek 2023. március 7-ig. Az Európai Bizottság hat hónapos haladékot adott a Meta számára a Facebook Messenger befejezésére, olyan munkákra, amelyek lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy más alkalmazások felhasználóival cseveghessenek.
Fontos megjegyezni, hogy ezek előzetes vizsgálatok, az Európai Bizottság még nem döntött véglegesen arról, hogy a kapukőrök teljesítik-e vagy sem az DMA-t. De ha a válasz „nem”, akkor a vállalatokat akár a globális éves bevételük akár 10%-áig terjedő bírságokkal sújthatják (amelyek ismétlődő jogsértés esetén akár 20%-ra is emelkedhetnek).