Közeledik az év egyik legnagyobb vásárlási őrülete, a Black Friday. Az Egyesült Államokból indult hagyomány mára világszerte elterjedt, és hazánkban is egyre népszerűbbé vált.
De vajon mi áll ennek a jelenségnek a hátterében? Milyen különbségek vannak az amerikai és a magyar Black Friday között? És ami a legfontosabb: érdemes-e foglalkozni vele?
(forrás: Pexels)
Black Friday az USA-ban és Magyarországon
Az Egyesült Államokban a Fekete Pénteket a Hálaadás napját követő pénteken tartják, hagyományosan hatalmas tömegeket vonz az üzletekbe. Az áruházak már az éjszaka közepétől nyitva tartanak, és a vásárlók gyakran órákig állnak sorban (akár sátraznak is), hogy megszerezhessék a legnagyobb kedvezményekkel kínált termékeket. A magyar Black Friday valamivel nyugodtabb, de az utóbbi években itthon is egyre nagyobb az érdeklődés a leárazások iránt.
Az egyik legfőbb különbség a két ország között az, hogy az Egyesült Államokban a Black Friday a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti, míg Magyarországon inkább az év végi nagy leárazásként tekintenek rá. Az amerikaiak gyakran már hónapokkal előre tervezik a vásárlásaikat, és a Black Friday-n igyekeznek beszerezni az ajándékokat és a szükséges háztartási eszközöket. Magyarországon inkább az impulzusvásárlás jellemző, sokan egyszerűen csak azért vesznek meg dolgokat, mert olcsón kínálják őket.
Minden üzlet maga dönti el, hirdet-e külön akciót. Mivel profitorientáltak, egymással is versengenek a vásárlókért. De például az IKEA nem támogatja a vásárlási lázat, nem szokott árkatalógust kiadni Black Friday idején. A legegyszerűbb egy vásárlónak az, ha megnézi online az akciós árakat. Előre tervez. Ha egy konyhai kisgép vagy egy okostelefon hiányzik otthonról, máris átböngészhetjük a kínálatot a közelgő árzuhanásban: eMag akciós újság.
Szükség van-e mindenre, amit megveszünk?
Böngésszen tovább legfrissebb híreink között!
A Black Friday remek alkalmat nyújt arra, hogy kedvezményesen szerezzünk be olyan termékeket, amelyekre amúgy is szükségünk van. Azonban érdemes megfontolni, hogy valóban szükségünk van-e mindenre, amit megveszünk. Gyakran előfordul, hogy a vásárlási láz hatására olyan dolgokat is a kosarunkba dobunk, amelyekre valójában nincs szükségünk, és amelyek csak feleslegesen foglalnak helyet a lakásban. Mielőtt bármit megvásárolnánk, érdemes végiggondolni, mire van tényleg szükségünk, és hogy az adott termék hosszú távon is hasznunkra lesz-e. Érdemes összeállítani egy bevásárlólistát, és csak azokat a termékeket megvásárolni, amelyek szerepelnek rajta. Egy 1-2 éves telefont nem kell lecserélni vadi újra.
A tudatos fogyasztás fontossága
A Black Friday kapcsán egyre többen hívják fel a figyelmet a tudatos fogyasztás fontosságára. A túlzott fogyasztás ugyanis nemcsak a környezetünket terheli, a pénztárcánkat is. Ahelyett, hogy új dolgokat vásárolnánk, érdemesebb lenne a meglévő tárgyakat újrahasznosítani vagy javíttatni. A tudatos fogyasztás azt jelenti, hogy megfontoltan döntünk arról, mit vásárlunk, és hogy milyen hatással lesz az az életünkre és a környezetünkre. Ez azt is jelenti, hogy támogatjuk a fenntartható módon előállított termékeket, és hogy elutasítjuk a gyorsan elavuló, egyszer használatos termékeket. Hallottunk már a tervezett elavulásról? Nem egy szép dolog. Tudjuk mi a az Adakozó Kedd vagy a Ne Vásárolj Semmit!-nap?
Cyber Monday – a digitális vásárlás ünnepe
A Black Friday-t követően egy újabb vásárlási ünnep következik: a Cyber Monday. Ez a nap az online vásárlásról szól. Az online boltok általában már péntektől kezdve hatalmas kedvezményekkel csábítják a vásárlókat, így remek alkalom nyílik arra, hogy számítógépeket, okostelefonokat, vagy egyéb elektronikai eszközöket vásároljunk kedvezményes áron.
A Black Friday és a Cyber Monday kétségtelenül vonzó ajánlatokkal kecsegtet, de érdemes megfontoltan dönteni arról, hogy bekapcsolódunk-e ebbe a vásárlási lázba. Szerencsére idehaza ritkán fordul elő, amit Amerikában láthatunk, hogy tapossák az emberek egymást az üzletben. Ahelyett, hogy impulzusvásárlásokat tennénk, érdemesebb lenne a tudatos fogyasztás elveit követni, és csak azokat a termékeket megvásárolni, amelyekre valóban szükségünk van.